GRY I ZABAWY PODWÓRKOWE

Wakacje to czas przygody i zabawy. Takie wakacje pamiętam. Jeśli nie na obozie, koloniach, u babci to całymi dniami przesiadywało się na podwórku. Nie było Pana Googla, a jakoś co roku pojawiała się nowa zabawa, gra podwórkowa. Z jednego podwórka, drogą pantoflową trafiało to na drugie podwórko. Cała masa pomysłów była też przekazywana z pokolenia na pokolenie. Tym sposobem do dzisiaj niektóre gry przetrwały, mniej lub bardziej zmienione. Zrobiłam listę zabaw i gier, które może zainspirują Was do wspólnej zabawy z pociechami. Do tych plenerowych jako top 10 zaliczyłabym:

  • PODCHODY – potrzebne rekwizyty: kreda, kartki i coś do pisania i coś do zamocowania zagadek (sznurek, taśma itp.). Dwie drużyny - jedna ucieka zostawiając ślady i zadania dla drugiej drużynie pościgowej. Ta pierwsza zaczyna ok. 30 min wcześniej. Drużyna uciekająca wygrywa, jeśli nie zostanie wcześniej złapana i drużyna pościgowa nie rozwiąże wszystkich zadań. Drużna pościgowa wygrywa, gdy złapie uciekinierów przed końcem. Grając w lesie można wykorzystać kamyki, patyki i inne naturalne elementy
  • DWA OGNIE – potrzebny jest spory kawałek podwórka, trawnika, boiska, który dzieli się na równe części. Dwie drużyny po równo – w tym dwie „ matki”( matki się nie zbija). Gracz z piłka próbuje zbić gracza przeciwnej drużyny. Piłka nie może wcześniej dotknąć ziemi. Trafiony odpada i wgrywa drużyna, która została z zawodnikiem na boisku. Można przedłużyć grę dodając kilka żyć.
  • GŁUPI JAŚ – 3 osoby plus piłka. Osoba w środku próbuje złapać piłkę i od kogo złapie staje się kolejnym „głupim jasiem”
  • GUMA DO SKAKANIA – tu jest wiele gier, można grać w 3 osoby, w drużyny, wielokąty itd. Najpopularniejsza była gra w dziesiątki.
  • GRA W KAPSLE – co najmniej dwóch grach, narysowany lub wyznaczony na piasku, żwirku czy ziemi tor i kapsle. najczęściej kapsel obciążamy plasteliną. Ustalamy start i metę, robimy przeszkody na trasie i wygrywa ten kto pierwszy
  • GRA W KOLORY - potrzebna jest piłka, ustalamy kolor, którego nie można złapać. Rzucający wywołuje kolor. Osoba, która złapie kolor parzący klęka na kolano, jeśli znów złapie zakazany kolor to klęka na drugie kolona, potem na łokcie itd. Wstaje, gdy inna osoba złapie „czarny kolor”
  • Inne gry podwórkowe: klasy, chowanego, berek, skakanka, badminton, jojo, koszykówka, rzutki, kręgle, boule i dla najmłodszych bańki

Były też zabawy na niepogodę i pogodę: